•  A szín és a fény  
	•  A testszín kialakulása   •  A fény elnyelése és a  törésmutató  
	•  A rendezett és szórt fényvisszaverődés  
    •  Interferencia-diffrakció   •  A fényszórás és a méret  
    •  A szín érzékelése  
    •  A festék színe  
    •  Hogyan alakul ki a festett  rétegek színe: A felszín és a komplex réteg 
   | 
  
  
  
    | 
	
	 | 
	
	
  
    | 
  
	   A szín érzékeléséhez fényre van szükség. A fény valójában  elektromágneses sugárzás.1 
      Az ember által a látható fény hullámhossza a 390 nm és a 780 nm közötti tartományban  van, de színérzékelés körülbelül a 400-700 nm tartományra korlátozódik. A  napfény hozzávetőlegesen egyenlő mértékben tartalmazza ezeket a hullámhosszúságú  sugarakat, ezt fehér fénynek nevezzük.2  
    
 
	       
	       Az elektromágneses hullámhossz-tartománynak csak egy „kis szelete” a  látható fény. A rövidebb hullámhossz- tartományban az UV sugárzás, majd a  röntgen sugarak csatlakoznak a látható tartományhoz, a hosszabb hullámhossz  irányában az infravörös, majd a mikrohullámok. 
		   
  | 
  
  
	
	
	| 
	
	 A fehér fény, tehát nem homogén, hanem különböző  hullámhosszú (színű) sugarakból áll. A fehér fényt a prizma színekre bontja,  mert az eltérő hullámhosszú sugarakat eltérő mértékben töri meg. A  szivárványban is (esőcseppeken megtörő napfényt) a felbontott fehér fényt  látjuk, azaz a színképi színeket.3  
	
	
   | 
  
  
	
	
	| 
	
	 | 
  
  
   
  
	  
 Amint a fény egy átlátszatlan tárgyhoz ér, annak  felületén – attól függően, hogy a felület milyen –, általában visszaverődik, elnyelődik és szóródik. Ebből  a komplex rendszerből a legfontosabb azt megérteni, hogy azért látjuk más-más  színűnek az olyan anyagokat, amelyek önmagukban nem világítanak, mert a  színkomponenseket, azaz a különböző hullámhosszúságú sugarakat eltérő mértékben  nyelik el és verik vissza.4 
	  
	  
	  
 
	    A fényvisszaverés módja a tárgy felületétől erősen függ. 
	   
	  
	 
		       A  nem önvilágító anyagok, mint például a pigmentek színét, testszínnek nevezzük. A testszín kialakulásában tehát a szelektív elnyelés (abszorpció) és visszaverés  (reflexió) játssza a fő szerepet, a  felületi minőség pedig ehhez képest még befolyásolhatja a látványt. 
	           A pigment-színmeghatározás  szempontjából az a legfontosabb, hogy maga a pigment mennyire képes a különböző  hullámhosszúságú fényt visszaverni, amelyet grafikusan gyakran spektrális fényvisszaverési görbével ábrázolnak. 
	           A spektrális fényvisszaverési görbét nemcsak a látható, hanem az infravörös (IR), ultraibolya (UV)  tartományra is meg szokták adni. A restaurátori (pl. fototechnikai) vizsgálatok  kiértékeléséhez hasznos adat lehet, hogy egy pigment például átengedi,  visszaveri vagy elnyeli-e ezeket az UV vagy infravörös sugarakat.  
       
	  
	  
	  	  		     A spektrális visszaverési görbéken jól  leolvasható, hogy milyen hullámhosszokat ver vissza az anyag. A kék pigmentek  természetesen több kéket, a zöldek zöldet, a sárgák zöldeket, sárgákat, vöröset  stb. Megfigyelhetjük azt is, mi a különbség például két kék szín között. Az ultramarin  több fényt, kékes és vöröses hullámhosszú sugarat ver vissza, mint a poroszkék.  Világosabb és élénkebb is a színe a valóságban. Azt is megfigyelhetjük, hogy az  ultramarin kék az infravörösben is visszaver, míg a poroszkék elnyeli az  infravörös sugarakat. Ez segítheti a fotótechnikai vizsgálatokkal a  meghatározásukat.  
  A képek forrása és további görbék: 
  http://www.handprint.com/HP/WCL/IMG/RC/blue.html 
 | 
   
  
    | 
	 | 
  
  
   
  
	  
 Amikor a fény a  hullámterjedés szempontjából egy közeg határához ér, mondhatjuk például, hogy  egy, a fény szempontjából „ritkább” anyagból egy „sűrűbbe” ér, a sebessége  csökken és a fénysugár iránya megtörik. Ennek számszerűsített értéke a törésmutató.  
Két anyag  törésmutatójának különbsége összefüggésben van azzal, hogy a fény mennyire  képes a két különböző anyag határán átjutni.
  
		   
		   Az eltérő hullámhosszú sugárzásokra az anyag törésmutatói eltérnek.  Ezzel is összefügg, hogy milyen hullámhosszú sugarakat nyel el vagy ver vissza,  azaz a színe. A törésmutatók megadásakor ezért azt is közölni kell,  hogy melyik színre, vagyis melyik hullámhosszra vonatkozó törésmutatóról van  szó. (Ha csak egyetlen törésmutató adatot tartalmaz a táblázat, akkor  leggyakrabban az 589 nm-es sárga fényre (nátrium D vonala) vonatkozik az  érték.)5  
		   
            
		   
		   
		     1. ábra:  Szemléltető oldal:  http://nasa.web.elte.hu/Harrisonia/Refraction_HU.html
  
		     Ha egy felületre merőlegesen érkezik a fény, akkor  az anyag fényvisszaverő (reflexiós) képességét (R) a törésmutató (n) és az  abszorpciós koefficiens (elnyelési együttható) (c) együttesen az alábbi módon  határozza meg7: R = (n-1)2 + n2c2 / (n+1)2 + n2c2     
		     Viszont a reflexiós képesség függ a  törésmutató és az abszorpciós együttható mellett a felülettől is. 
  
		    | 
   
   
     
    
	  
	
	
  
	  A fényvisszaverődés jelenségéről akkor beszélünk, amikor  az anyag a beeső sugárzás (ami a látható fény) hatására másodlagos sugárzás forrásává válik.
  
	  
	  A felületen a visszaverődés  leegyszerűsítve kétféle lehet, rendezett vagy szórt (diffúz) a  felülettől függően: 
		   1)  Ha a beeső fény egy optikailag homogén, tehát sík, rendezett (rácsszerkezet)  közeghez ér, akkor a visszavert sugárzás rendezetten verődik vissza (például  a fémek, tükrök visszaverése). 
		   
		   Az optikailag homogén közeg molekuláinak egyenletes eloszlása  következtében nincs fényszórás: az elsődleges nyaláb irányától különböző irányokban  a másodlagos hullámok interferenciájuk révén kioltják egymást.8 
		   2)  Ha a beeső fény egy optikailag inhomogén, rendezetlen közeghez ér (ami például  nem sík, azaz érdes vagy matt felület), akkor mivel ennek a felületnek a törésmutatója  pontról pontra változik, diffúz (szórt) visszaverődés történik.  
           Optikailag  inhomogén az a közeg, amelynek törésmutatója pontról pontra változik (pl.  sűrűségingadozás vagy a közegben található más fajtájú kis részecskék miatt).  Ekkor a szekunder hullámoknak van nem koherens (nem összetartó) komponense is, (azaz  interferenciára nem képes része) és ezek miatt figyelhető meg a fényszórás.
	  Ez azt jelenti, hogy minden beeső fénysugár több irányba verődik vissza,  szóródik szét. Ebben az esetben a sugárzás természete függ a beeső sugárzás  hullámhosszától (λ) és azoknak a „szórócentrumoknak” a méretétől,  amelyek a másodlagos sugárzás forrásaivá válnak. Ezt érdekes tanulmányozni,  mert a látványt erősen befolyásolhatják, ld. később. 
	  
	  
  
      | 
     
  
    |     Szabályos visszaverődés  fényes felületről 
  | 
      Diffúz visszaverődés 
  | 
      A fekete felület fényelnyelése
  | 
   
   
    
  A tükröző felületeket azért láthatjuk mégis, mert a rajtuk lévő  egyenetlenségek, illetve porszemcsék mindig okoznak valamennyi diffúz  visszaverődést. A hétköznapokban leggyakrabban mind a két visszaverődés  megvalósul, a szórt és a diffúz is, ezért a felületek bizonyos irányokból,  amely irányokban a visszaverődött fény intenzitása a legnagyobb, csillogni  látszanak. A sötét felület a fény döntő részét elnyeli.9  | 
     
 
	  
	  
	  
	   
	  
	   | 
   
  
    
	
	 
  
	 
	 
  
      | 
   
  
    |     3. ábra: szappanbuborék vékony hártyájának külső és belső oldaláról  visszaverődő sugarak az interferencia lévén gyönyörű színeket hoznak létre.
 
  
       | 
   
 
	 
	   
	   
      Az interferencia egy fizikai  jelenség, ami akkor jön létre, amikor koherens (összetartozó) hullámok  találkoznak.  
Két hullám akkor koherens, ha az  alábbi feltételek fennállnak: 
1) A két hullámforrás helyzete egymáshoz képest nem változik.  
2) A két  hullámforrás frekvenciája 10 azonos. 
3) A rezgés huzamosabb ideig tart.11 
  A koherens  hullámok azok, amelyek fáziskülönbsége állandó vagy szabályszerűen változó.
  
  
  Interferencia természetesen fényhullámok  találkozásakor is kialakulhat, ha az előbbi feltételeket biztosítani tudjuk. (A  két koherens fényhullámnál az út hosszának különbsége nem lehet túl nagy, mert  a fényhullám nem folytonos hullámvonulatokból áll és ezek túl nagy  úthosszkülönbség esetén elkerülik egymást.) 
A leggyakrabban megfigyelhető interferenciajelenség okozza a vékony  hártyák színét, mert a fény a felszínükről és hártya anyagának belső  felületéről is visszaverődik. Ez a távolság, a vastagsága, a fény hullámhosszához  közeli tartományban van, ezért jöhet létre az interferencia. A szitakötők  szárnya, a vizes felületen szétfutó olajfoltok, a fémek felületén kialakuló  színjátszó oxidrétegek, a buborékok, mind a színkép színeiben pompáznak a fény  interferenciája miatt. 
 
A leggyakrabban  megfigyelhető interferenciajelenség okozza a vékony hártyák színét, mert a fény  a felszínükről és hártya anyagának belső felületéről is visszaverődik. Ez a  távolság, a vastagsága a fény hullámhosszához közeli tartományban van. Ezért  jöhet létre az interferencia. A szitakötők szárnya, a vizes felületen szétfutó  olajfoltok, a fémek felületén kialakuló színjátszó oxidrétegek, a buborékok  mind a színkép színeiben pompáznak a fény interferenciája miatt.   
  
     Az ábrán jól látható, hogy pl. a C pontban két fénysugár  találkozik, de más-más utat tesznek meg, vagyis köztük úthosszkülönbség van. Ha  ez az úthosszkülönbség a hullámhossz felének egészszám-szorosa, akkor a C pontban kioltás vagy maximális  erősítés jön létre. Figyelembe kell vennünk azt is, hogy a sűrűbb közeg  határáról történő visszaverődéskor fázisugrás is fellép, ezért a (2) sugár  fázisa a C pontban ellentétére változik. Az úthosszkülönbség tehát akkor  jelent erősítést, ha a hullámhossz felének páratlan számú többszöröse, és akkor  kioltást, ha a páros számú többszöröse. Ahol a fényhullámok kioltják egymást,  sötét csíkot, ahol erősítik egymást, világos csíkot látunk.12 Akép forrása: http://fejesoptika.uw.hu/interferencia.htm 
  
  
  
  A diffrakció, azaz a fényelhajlás
  
    A diffrakció, azaz a  fényelhajlás oka, hogy a fény hullámhosszához  közeli méretű (mikron körüli) résen áthaladó fénysugár „felbomlik” és mint  gömbhullám indul ki a rés minden pontjáról. Ezek hullámtérben, például az ernyő  síkjában az interferencia miatt erősítik  vagy kioltják egymást (Huygens-Fresnel elv). Ha az ernyőn valahol sötét foltot  kapunk, az azt jelenti, hogy az oda érkező hullámok mindegyikéhez volt egy  olyan hullám is, amely az adott hullámot kioltotta. Ahol erősítést látunk, a  fényfolt helyére érkező hullámok erősítik egymást. Mivel az ernyő réssel pontosan  szemközti pontjába érkező fénysugarak közötti úthosszkülönbség nulla, ebben a  pontban biztosan erősítést tapasztalunk (nulladrendű erősítés). 
	Ha fehér fényt ejtettünk is a résre, a kép közepére minden hullámhossz  egyformán ér, tehát fehér fényfoltot kapunk. Az elsőrendű erősítések iránya  azonban már a fénysugarak úthosszkülönbségétől, vagyis a hullámhossztól is  függ. 
	
Fehér (vagy kevert) fénnyel megvilágított  rács a különböző hullámhosszú sugarakat különbözőképpen téríti el. Az egyes hullámhosszaknak, vagyis a  színeknek más és más irányba eső éles vonalak felelnek meg, azaz a rács (ami  lehet egy prizma), homogén színekre bontja a fehér fényt. Így tehát fehér fény  esetén a középső képtől balra és jobbra az első-, másod-, ...n-ed rendű elhajlási (diffrakciós) színképet kapunk. Ezek  mindegyike középtől kifelé az ibolyától a vörösig minden tiszta spektrumszínt  tartalmaz. (Ez az oka a szivárvány belső része alatt kialakuló passztelesebb  színeknek.)  
A rácsszínképben az eltérés a λ hullámhosszal egyenesen arányos. A rácsszínképet ezért normál színképnek nevezzük. Ugyanezért  a tulajdonságáért és nagy felbontóképessége miatt az optikai ráccsal  előállított színkép a fényhullámhossz mérésére kiválóan alkalmas.13 
  
		
		
  
      | 
   
  
             5. ábra: a pillangó kék színét            is az interferencia okozza.   | 
   
 
		
		
		
		
		
		A környezetünkben nagyon sok optikai rács van. Keresztrácsként működik például egy szúnyogháló,  ha távoli, pontszerű fényforrást figyelünk rajta keresztül. Hasonló, érdekes és  szabályos elhajlásképet láthatunk, ha ritkább szövésű esernyőn, a függönyön,  stb. keresztül egy utcai lámpa, vagy egy szembejövő autó reflektorának fényét  nézzük. Természetes rácsot alkot például a madarak tolla is, vagy a pillangó szárnya. Szerkezeti (strukturális) színeket olyan biológiai szerkezetek hozzák létre, amelyeknél a törésmutató szubmikronos skálán változik.14 
		
		 
		 6. ábra:  A többrétegű  függönyön  ”interferencia kép”  rajzolódik ki.   
		
		
		
	
		 | 
		
		
		 
    
	
	 
	
  
   
      A  fényszóródást a fény hullámhosszához közei mérettartományban (mikométer alatti)  már erősen befolyásolja a részecskék, vagy „szórócentrumok” mérete. Az ilyen  típusú ún. Rayleigh és Mie-szórásnak nevezik. 
Az ilyen „szórócentrumok” lehetnek a pigmentek  esetében a kisméretű szemcsék, de egyéb inhomogenitások is, például mikro-repedések,  buborékok. A fényszórás származhat az adalékanyagok szabálytalan eloszlásából,  mechanikai feszültségekből, alakváltozásokból is.  
		   Ahogy csökken a részecskék mérete, úgy megy át a fényszórás a fehér szórásból, Mie tartományon át a Rayleight tartományba. A tartományok között nincs éles határ, átmenetesen változik a  fényszórás módja a részecskeméret csökkenésével. A tartományok között az a  különbség, hogy a hullámhossz és a részecskeméret hogyan áll kapcsolatban.15 
		   A Rayleigh szórás tartománya a beeső látható fény hullámhosszánál jóval kisebb ((<0.1λ), kb. 0,1µm, azaz kb.  100 nm alatti részecskéken vagy inhomogenitásokon lép fel. 
      
  
      | 
   
  
    |     7. ábra: ultramarin pigment por.  A színét a szilikát vázban  lévő kén atomok fényszórása okozza. 
      
  
       | 
   
 
		   
		   A Rayleigh tartományba  tartozó részecskékről diffúzan, rendezetlenülszóródó fény intenzitása függ  a beeső fény hullámhosszától. Ahullámhossz  növekedésével rohamosan csökken az  intenzitás. A nagyon kis részecskék esetén annál nagyobb a szórás, minél  kisebb a hullámhossz, a részecskék pontos mérete a tartományon belül már nem  befolyásolja a szórást. (Az intenzitás a hullámhossz negyedik hatványával  fordítottan arányos.: I s =  1 / λ4.) 
		  Ezért van az, hogy a  rövidebb hullámhosszú kék szín sokkal intenzívebben szóródik, mint a vörös. Míg  a vörösnél 1-szeres, a narancsnál 2-szerees, a sárgánál 2,5-szeres, a zöldnél  már 3-szoros, a kéknél 6-szoros, addig a lila színtartományban már 10-szeres a  szórás intenzitása. Az ibolya szín szóródása tehát kb. 10-szer nagyobb mértékű,  mint a vörösé, így minden szétszóródó vörös hullámra 10 szóródó ibolya hullám jut!16
 
 
  
		  Rayleigh szórás  centruma lehet akár néhány atom vagy molekula is, mint amilyen például az ultramarin kékben a kén atom, ami  kisebb, mint 0,1 nm (100 pm). A pigment kék és  lila közötti pontos árnyalata a szórócentrumok, (a kén atomok) eloszlásától,  méretétől, alakjától függ. 
	       A Mie-szórás (speciális esetét,  kolloidszemcsék esetén a Tyndall szórásnak nevezik) 
		     akkor  lép fel, ha a szóró inhomogenitások vagy részecskék mérete kicsit nagyobb, körülbelül  eléri vagy meghaladja a beeső látható fény hullámhosszának felét (1/2 λ kb. 0,15-0.35 µm, azaz kb.  150-350 nm), illetve annak kétszerese közötti mérettartományba esik (2 λ, 1,4 µm azaz 1400 nm). Ebben a  tartományban a részecske, vagy „szórócentrum” mérete összefügg a hullámhosszal.  A hullámhosszhoz legközelebb álló méret szórja az adott hullámhosszú sugarakat  a legintenzívebben. Azaz ebben a tartományban, hogy ha egy szemcse mérete az  adott szín hullámhosszához közelebb áll, akkor azt a színt szórja a legjobban.  Ezt hívják ideális szemcseméretnek.  A legideálisabb zöld szemcse 500 nm (=0,5 mikron), egy lila 400 nm méretű. Ezt  a modern pigmentekkel kapcsolatban szokták hangsúlyozni. 
		     A  Mie szórás a beeső sugárzás (haladásának) irányában egyre intenzívebbé válik,  aszimmetrikus eloszlású, azaz irányfüggő is. (A rayleigh szórás szimmetrikus  eloszlású.)  
               
		     A „szórócentrumok” további  növekedésével, 2-3 µm felett, (>1.3λ) a fényszóródást már nem befolyásolja  a méret. Ilyenkor fehér szórás figyelhető meg. A fehér szórás esetében  a fényszórás intenzitása nem függ többé a hullámhossztól.  
		    
            
               A fény  szóródásának (l) és a részecskeméretnek (r) az  összefüggése (l 1<l 2  <l3) 
Kép: Horváth  Gábor nyomán (Fényszóródás a természetben/ A Természet Világa 1986. évi 6.) 
	
	
	
	        
              
	          
	          
	          
	          
	          
	          
	          
	          
	          
	          
	          
	           
       
	       Összegezve: 
	
      
            | 
         Rayleight tartomány  | 
         Mie tartomány  | 
         Fehér szórás  | 
       
      
        |    méret  | 
          Kb. 0,001-0,1µm   | 
           kb. 0,15-1,4 µm  | 
           2-3 µm felett  | 
       
      
        |    hullámhossz  | 
           <0.1λ  | 
           ½ λ és 2 λ között  | 
           >1.3λ  | 
       
      
           | 
           hullámhossz    függő a szóródás  | 
           hh. és    szemcseméret függő  | 
           hh. független  | 
       
      
        |    Szín fehér  fény esetén  | 
           A Rayleight tartományba eső apró szemcséken a lila-kék fény sokkal    erőteljesebben szóródik  | 
           A nagyobb    szemcséken (Mie- szórás) már eltérő a szórás a különböző hullámhosszokra, a szemcse azt a hullámhosszú sugarat    szórja a legerősebben, ami a méretével egyezik  | 
           A nagyobb szemcsékről viszont már a fény hullámhossztól függetlenül    szóródik, ezt nevezzük fehér szórásnak  | 
       
      
        |   megjelenése  | 
          Az ég kék színe a levegő molekuláin jobban szóródó kék hullámhosszú    sugarak miatt látszik   | 
          A vörös    hullámhosszon kb. a 600 nm (0,6 µm)-es szemcsék szórnak a legintenzívebben.    (XX. ábra)   | 
          A nagyobb szemcsék fehér szórása miatt fehér a felhő, a köd, a    cigarettafüst   | 
       
      
        |   intenzitás  | 
          Rayleigh-törvény, miszerint az intenzitás  fordítottan arányos a hullámhossz negyedik hatványával: I s = k   x  1 ………………………. λ4  | 
          Az fény    intenzitás ott a legnagyobb, ahol egyezik a szemcseméret és a hullámhossz  | 
          Ebben tartományban már a reflexiónak, abszorpciónak és a törésmutatónak van  szerepe a    testszín és az intenzitás szempontjából   | 
       
      
        |    törésmutató  | 
           Tehát az    apróbb szemcsetartományokban ahol a Rayleight-Mie szórás jelentős, ott a    törésmutatónak nincs jelentősége, és nincsen abszorpció se  | 
       
     
	
	
   | 
    
	
 
   
	
	
	
	
• A pigment szemcse fény elnyelésén, fényvisszaverésén múlik.  
   
		• A szemcse  mérete is meghatározó, a fényszóródás miatt. 
		 
		
• A látott szín függ a fényforrás színétől is, annak spektrális tulajdonságaitól  (hullámhossz) és a fény mennyiségétől (intenzitás) is. Ugyanis az anyagok  különbözően viselkednek a különböző hullámhosszú sugarakkal szemben. Ezért nem  elhanyagolható a megvilágítás módja egy szín látványának tanulmányozásakor,  leírásakor. 
		 
		
• A színérzékelés a szem felépítésén múlik. 
		 
		
• Az emberek  számára a látható színtartományt hozzávetőlegesen a 380-740  nm hullámhosszú elektromágneses sugárzás jelenti. A  nappali fényben a látást és a színérzékelésért a csapok felelősek (éppen  intenzív fényben működnek megfelelően). A pálcika (a csap mellett a látásért  felelős másik sejttípus) pedig gyenge fényben működik, de annyira érzékeny,  hogy normális, nappali megvilágításnál túlterhelődik és működésképtelenné válik.  Tehát a látható színtartományt az emberi szem három különböző típusú csappal fedi le, más fajoknál mind a látható színtartomány, mind a csapok  száma eltérő. Tehát egy tárgy színe fajspecifikus szubjektív élmény, nem pedig a tárgy  fizikai tulajdonsága. („Helyesen nem is ‘piros szoknyának’ kellene nevezni,  hanem egy olyan szoknyának, ami nappali fény mellett az emberek számára a  pirosnak nevezett élményt okozza”.)17 
      A szem érzékelőrészének, az ún. „csapjainak”  érzékenysége miatt színérzékelés a különböző hullámhosszakra eltérő.18 
	  
	  
	   
	  
	  
	  
 
 
  
    | Típus | 
    Név | 
    Érzékenységi tartomány  | 
    Érzékenységi csúcs  | 
   
  
    | S | 
    β | 
    400-500 nm  | 
    420-440 nm  | 
   
  
    | M | 
    γ | 
    450-630 nm  | 
    534-545 nm  | 
   
  
    | L | 
    ρ | 
    500-700 nm  | 
    564-580 nm  | 
   
 
            
            
            
            
            
            
		    
            
            
            
		    
		   
  	    8. ábra: retina felépítése:  csapok és pálcikák 
  Kép: http://www.origo.hu/tudomany/20101006-sejt-szinten-kovettek-a-jelek-utjat-a-szemtol-az-agyig.html 
          
           
       
       A csapokról: A színlátásban a főszerep a csapoké. A normál emberi színlátás a retina háromféle,  hullámhossz-szelektív receptorának, a csapoknak a működésén alapul. Egyes  esetekben, a félhomályban való látásra specializálódott érzékelő  sejtek, a pálcikák is szerepet kapnak a  színlátásban elsősorban  alacsony megvilágítási szint mellett.19 A szemben háromféle, csapokként ismert  színreceptor van, melyek a látható fény hosszú (piros, L csapok), közepes (zöld, M csapok) vagy rövid (kék, ) hullámhosszúságú tartományába  eső fényre érzékenyek. A három receptor együtt határozza meg a színérzékelést.  Az ember három csapja esetén ez megközelítőleg 420, 530 és 560 nm-nél vannak  az érzékenységi maximumok.  
        Egy adott típusú csap a hullámhosszak széles  tartományát nyeli el, de ezek a tartományok – különösen az M és az L csapok  esetén – erősen átfedőek. 
        Az agy ezekből az információkból alkotja meg a különböző színeket a  különböző hullámhosszakhoz. 
      • A színlátás a szem és az agy komplex reakciója, ami  egyénenként nagyon elérő lehet, azt is mondhatjuk, hogy szubjektív.20 
  
• A pigmentek látható színét mindezeken túl nagyon  befolyásolja, hogy milyen formában találkozunk velük. Általában nem önállóan,  por alakban, hanem festett rétegekként látjuk őket, ami egy összetett rendszert  alkot! 
 
  | 
			 
    
	  
	
	
	
	
  
A pigmentet, azért hogy a hordozó felületére tapadjon, különböző kötőanyagokkal  (pl. enyv, tojás, olaj, stb.) hordják fel a hordozóra, ezt  nevezzük festéknek. 
  A festett rétegben a színezést szolgáló pigmentek  tulajdonságaival azért kell tisztában lennünk, hogy a vizsgálódások helyes  kiértékelése után tisztázhassuk – még ha olykor csak elméleti szinten is –,  milyen lehetett a festett réteg eredeti megjelenése és hogy megértsük valójában  mi az a komplex rendszer, ami a látványt adja. Ebben nemcsak a festék  összetételének, a pigmentnek és a kötőanyagnak az ismerete fontos, hanem a  felhordás módjának és festéstechnikai jellegzetességeknek is nagy szerepe  lehet. Mindezeken túl az öregedési és károsodási folyamatok is befolyásolják a  látványt. Ezek gyakran visszafordíthatatlan elváltozások, amit csak  megállapítani tudunk, visszafordítani nem, de a látvány helyes megítélése  szempontjából ezeket is kutatni kell. Mindemellett a tárgyak vizsgálódási  körülményei is erősen befolyásolják a látványt, és a kiértékelést! 
A restaurálás  szempontjából az anyagismeret azért is fontos, mert a műtárgy eredeti  anyagainak megőrzése, a roncsolódási folyamatok megállítása vagy maximális  lassítása is cél. Ezen túl, a műtárgy eredeti állapotához lehető legközelebbi  megjelenés visszaállítása is igény lehet. A károsodás megfelelő felméréséhez  nagyon fontos információkat nyújt az anyagok fizikai megjelenésének és kémiai  összetételének ismerete, ami alapján megtervezhető a szakszerű beavatkozás,  restaurálás, konzerválás.  
Tehát a pigmentek, mint a festett rétegek színét adó anyagok  meghatározása fontos feladat, elsősorban természetesen a festékek látható  színhatásának megértése miatt. Főként a restaurátoroknak, de a festett  tárgyakkal foglalkozó egyéb tudományterületek szakembereinek, mint például a  művészettörténészeknek, néprajzkutatóknak, régészeknek.  
 | 
			 
    | 
	
	 | 
  
	
	
	
 A festett rétegek esetén fontos  megérteni bizonyos összefüggéseket a rétegekkel kapcsolatban, hogy a látott  színt értékelni tudjuk:
  
• A festett réteg a pigmentből/töltőanyagokból és  a kötőanyagból áll, azaz egy komplex rendszer, megismeréséhez nem elegendő csak  a pigment színének ismerete.  
	 
 
• A festett rétegeknél a felszín általában egy nagyon jelentős tényező. Ez befolyásolja a felületi  fényszóródást. A szemcsék mérete és felülete szerepet játszik a fényszóródásban.  
	  
	  	 Erre jó példa, hogy ugyanaz a  festett réteg lelakkozva teljesen más színérzetet kelt, mint lakkozás előtt. Ha  a réteg felszíne lakkozás előtt egyenetlen, érdes, matt, akkor a szemcsékről  erősen szóródó fény még a szín árnyalatát is eltolhatja (például a pasztellkréta  vagy a por is ehhez hasonlóan viselkedik, ahol a felszín a nagyon apró  szemcseméret tartománya miatt általában kékes-fehér színben szórja a fényt, azonban  ha lelakkozzák, teljesen más hatást kelt).  
	  	   Egy lakkréteg,  nemcsak a fényszóródást befolyásolja, hanem a fényvisszaverés jellegére is hat,  mert egyenletes felületet biztosít, azaz a fénysugarak nem szóródnak, hanem  behatolnak a festett rétegbe, illetve a beesés szögétől függően visszaverődnek  (tükröződnek). De ha a lakkréteg felülete szabálytalan, akkor diffúz (szórt) a  visszaverés, azaz a felület matt maradhat. 
	  	   Sematikus ábra a beeső fénysugarakról és a komplex módon visszaverődő  sugarakról. A visszavert sugarak egy része a felszínről, egy része festékből  (szemcsék, kötőanyag) jön, és ha a fény eljut az alapozóig, akkor még onnan is  visszaverődik, így átvilágítva a visszavert sugarakkal a szemcséket.
  
	  
	     • Ezen túl a szemcse és a lakk közötti törésmutató különbség is befolyásolja a  látványt. Minél közelebb van a két törésmutató, annál könnyebben hatol be a  fény a festett rétegbe (sebessége, iránya nem változik jelentősen), mivel kisebb  a törésmutató különbség a lakk és a szemcse törésmutatója között.
  
	  
	   • Gondot az okozhat, ha lakkréteg elöregszik és  megbarnul. Ha lakk törésmutatója nő, nő a törésmutató különbség is, ami azt  eredményezi, hogy a lakk jobban eltakarja a színeket, és azok árnyalatát is  módosítja.
  
	  
	  
	     Kritikus példa lehet egy kék smalte  (kobalttal színezett üveg pigment), vagy ultramarin (lapis lazuli ásvány) felületen található elöregedett  lakkréteg, ami „eltakarja” az eredeti színt. Mégpedig azért, mert a lakk  törésmutatója annyira közel kerül a szemcse törésmutatójához, hogy a fény  akadály nélkül behatol abba, nem törik meg a szemcse határán. Emellett ebből a  fényből, mivel egy sárga lakkon halad át, már nagyrészt elnyelődött a kék szín  (ezért sárga a lakk, mert elnyeli a kék sugarakat), így a kék pigmenthez  nagyrészt már csak a sárga tartományba eső sugárzás jut el. Ellenben a kék pigment  pont a sárga színt nyeli el, a kéket verné vissza. Így ez a felület teljesen sötéten  jelenik meg, a rendszer teljes fényabszorpciója miatt, és az eredetileg kék  színű látvány teljesen eltűnik, pedig lehet, hogy maga a pigment teljesen ép az  elsárgult, elöregedett lakkréteg alatt.  
		 
		 
		 
		 
		 
  Egy eredetileg kék felület erő-sen megsötétedett az idők folya-mán, mert a  kötőanyag elöreged-ett, elbarnult. A keresztmetszet-csiszolatban, a lumineszcens  felvételen látszik, hogy a kék szemcsék épek a kötőanyagban, a réteg mégis  sötéten jelenik meg. Itt is azzal a helyzettel állunk szemben, hogy a barna  kötőanyag elnyeli a kék hullámhosszú sugarakat, a kék pigment meg a sárga  hullámhosszúakat. Az ered-mény az elsötétedett festék látvá-nya, amelyet csak a  repedésekről szóródó fehér fény tesz szürkés megjelenésűvé, mindeközben a  szemcsék teljesen épek a rétegben, csak nem látható a színük.  
	  
	  • A lakkhoz hasonlóan a kötőanyagoknak is ugyanilyen nagy szerepe van a látványban. Ugyanaz  a pigment lazúr festékként és fedőfestékként is viselkedhet különböző  kötőanyagokban, ami szintén a törésmutató különbségekkel kapcsolatos jelenség. 
	  Ha a  törésmutató különbség nem jelentős a két anyag között, akkor a fény  akadálytalanabbul mozog a két anyag határán. Például az alacsony törésmutatójú  színek a magas törésmutatójú olajban csak lazúrfestékként használhatóak, míg az  alacsonyabb törésmutatójú vizes kötőanyaggal sokkal jobban fednek. Amellett a  vizes kötőanyagokban rengeteg levegő marad a száradás után. A levegő  törésmutatója 1, azaz nagyon nagy lesz a különbség a szemcse és levegő  törésmutatója között, ezért fog ugyanaz a pigment (pl. ultramarin) fedő  festékként viselkedni egy vizes kötőanyagban, ami olajjal teljesen lazúros  lenne.  
	   
	  
      
        
          | Kötőanyag: | 
          Törésmutató (n) | 
         
        
          | Gumiarábikum | 
          1.334 | 
         
        
          | Kazein | 
          1.338 | 
         
        
          | Tojássárga | 
          1.346 | 
         
        
          | Enyv 10% | 
          1.348 | 
         
        
          | Dióolaj | 
          1.447 | 
         
        
          | Lenolaj | 
          1.478 | 
         
        
          | Akril gyanta | 
          1.49 | 
         
        
          | Dammár gyanta | 
          1.539 | 
         
        
	  
      
        
          | Pigment: | 
          Törésmutató (n) | 
            | 
         
        
          | Smalte | 
          1.5 körül | 
          Lazúrnak is  
          alkalmas | 
         
        
          | Zöldföld | 
          1.6 körül | 
         
        
          | Egyiptomi kék | 
          1.6 körül | 
         
        
          | Kobalt kék | 
          1.7 körül | 
          Közepesen fed | 
         
        
          | Mínium | 
          2.4 körül | 
          Fedőfesték | 
         
        
          | Króm-oxid zöld | 
          2.5 körül | 
         
        
          | Auripigment | 
          3 körül | 
         
        
          | Cinóber | 
          3 körül | 
         
        | 
	  
	 
 
 Az alacsonyabb  törésmutató közelebb van a levegő törésmutatójához. Ha két anyagnak a levegőt  (n=1) és a pigmentet vesszük, akkor érthető, hogy az alacsonyabb törésmutatójú  szemcsék „átlátszóbbak”, mivel itt kevésbé törik meg a fény a két anyag  határán.  Ugyanígy, ha a kötőanyag  törésmutatója és a pigment törésmutatója közel van, akkor a réteg áttetszőbb, lazúrosabb  lesz. Ha a két anyag törésmutatója nagyon különböző, akkor a fény jobban  megtörik az anyagok határán, jobban visszaverődik, akkor a festékfilm  átlátszatlan, fedő lesz.  
Ebből  következik, hogy a nagyon magas törésmutatójú pigmentek (pl.: króm-oxid zöld,  cinóber) nem alkalmasak lazúrozásra, mert az összes kötőanyaghoz képest magas a  törésmutatójuk. A levegőhöz képest meg annyira magas a törésmutatójuk, hogy már  opaknak, azaz átlátszatlannak is tekinthetjük őket. 
  
• A restaurátori beavatkozások esetén az eredeti  festett réteg pigment-kötőanyag rendszerét helyesen kell felmérni, az  elváltozásokat pontosan meghatározni és felmérni. Tisztázni kell, hogy az újonnan  bevitt anyagok erre milyen hatással lehetnek. A restaurálásnál használt  anyagoktól megváltozhatnak a törésmutató különbségek, és a rétegek felszínének összhatása  is. (Például matt felületek könnyen csillogóvá válhatnak, vagy magasabb  törésmutatójú konzerváló anyagoktól besötétedhetnek a festett rétegek.) 
	     • Ezek mellett még számtalan az öregedési, kémiai,  fizikai, esetenként biológiai elváltozásokkal is összefügghet a látvány, a  festett réteg megjelenése. 
	     
  
		 
		 
		 
		  
		 
		 
		 
		 Hasznos linkek:
	 
	  
           - BKMÖ Csillagvizsgáló Intézete, Baja 2012.10
 
        http://asterope.bajaobs.hu/cski/legkoroptika/Legkoroptika.htm
           - Drágakővésnök, 2012.10: http://www.dragakovesnok.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=130&Itemid=206
 
           - Do Natural Pigments Offer More to the Modern Painter 2012.10 http://www.naturalpigments.com/education/article.asp?ArticleID=5 
 
       
           - Douma, M., curator. (2008) Webexhibit: In  Pigments through the Ages. http://www.webexhibits.org/colorart/color.html
 
           - E-learning: Diszperzió 2012.10: http://eundp.digitalbrain.com/eundp/accounts/pama.eundp/web/LessonPlanner/prizma/diszperzio/
 
           - Galambos É.: A szervetlen pigmentek polarizációs  mikroszkópos vizsgálatának szerepe. (kézirat) MKE, 2008. 
 
           - Gettens, J. R. – Stout, L. G. : Painting Materials. New York (1942/1966)
 
           - Hegedűs Tibor: Színpompás égi fények, avagy kis  légköroptikai lexikon, A Természet Világa 2012.10 (http://asterope.bajaobs.hu/cski/legkoroptika/Legkoroptika.htm
 
           - Horváth  G.: Fényszóródás a természetben. A  Természet Világa 1986. évi 6. számában megjelent cikk utóközlése,  2012.10
 
           - http://www.kfki.hu/chemonet/hun/olvaso/feny/fenyszor.html
 
           - Horváth G.: Az Avogadro-szám meghatározása az  égbolt kék színéből. A fény szóródása. Fizikai  szemle, 1986/6. 214-227.
 
           - How is a rainbow formed? 2012.10 http://www.webexhibits.org/causesofcolor/13.html
 
           - Jakab Z. – Wenzel K.: Vizsgálati eljárás keresése  négyféle csappigmenttel rendelkező (tetrakromát) személyek azonosítására 2012.10  http://cogsci.bme.hu/~zjakab/PubPDFs/SzurTetra.pdf 
 
           - Kriston L.: A műtárgyvizsgálatok alapjai.  Egyetemi jegyzet, MKE (2002) 
 
             - Mozaik Webtankönyv 2012.10
          http://www.mozaweb.hu/course.php?cmd=getcourselist&bid=MW-0005
 
       
           - Nagy S.: A fényvisszaverődés és fénytörés  2012.10 http://nasa.web.elte.hu/Harrisonia/Refraction_HU.html
 
           - Natural  pigments: Why Some Paints are Transparent and Others Opaque? 2012.10 http://www.naturalpigments.com/education/article.asp?ArticleID=8
 
           - Nicolaus K.: The  Restoration of Paintings. Cologne, 1998. 
 
           - Optikai alapismeretek: 2012.10 http://www.szgti.bmf.hu/opto/4_Optika.htm
 
           - Optika–fénytan 2012.10 http://fejesoptika.uw.hu
 
           - Rajkovits Zs. – Illy J.: Az élő természet színei. Fizikai Szemle, 2001/3. 76. 
 
           - Sulinet digitális Tudásbázis: színlátás 2012.10 http://sdt.sulinet.hu/Player/Default.aspx?g=513946c7-52eb-49d9-8fc5-1cb8c7361c6e&cid=afb5f202-8121-4d48-b4fc-c995f42025aa 
 
           - Színkavalkád, avagy mik a színek és hogyan  érzékeljük őket 2012.10 http://www.sulinet.hu/biosz/szinek/start.htm
 
           - Szatmáry  K.: Csillagászati információforrások 2012.10 http://astro.u-szeged.hu/informacioforrasok_Szatmary.html
 
           - Szakáll S.: Ásvány- és kőzettan alapjai,  Miskolci Egyetem Földtudományi Kar,  2011.  Digitális Tankönyvtár: 2012.10 http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/0033_SCORM_MFFAT6101/sco_18_01.htm,
 
           - Wikipedia: Fényszórás 2012.10 http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9nysz%C3%B3r%C3%A1s
  		
		   
		   
		   
		      
        
 
 
 
 
  
		
		
	 
  
   1 - http://nasa.web.elte.hu/NewClearGlossy/Java/LON/electromagn_spectrum/index.html 
	2 - Az  elektromágneses színkép legrégebben ismert része. A látható fény hullámhossza  kb. a 380-760 nm-es tartományba esik. Természetesen felmerülhet a kérdés, hogy  vajon miért kitüntetett ez a tartomány, miért éppen ez az a fény, amit az ember  és a legtöbb élőlény érzékel? A fizikusok mérései egyszerű magyarázatot adtak  erre. Megmérték, hogy a földi légkör milyen mértékben nyeli el a Napból és a  világűr egyéb pontjairól a Földre érkező elektromágneses hullámokat. A mérések  azt mutatják, hogy a legtöbb sugárzás jelentős mértékben elnyelődik, az  atmoszféra a beérkező elektromágneses hullámok két tartományára nyit ablakot: a  látható fény és a rádióhullámok tartományára. Az utóbbiakat fémekből, jó  vezetőkből készült antennák képesek detektálni, bennünk azonban kevés a fém. 
	A  földi élet fejlődése során tehát olyan érzékszervek alakultak ki, amelyek a  Föld felszínére eljutó és környezetünk tárgyairól legjobban visszaverődő  elektromágneses hullámokat érzékelik.   http://www.mozaweb.hu/Tankonyv--A_feny-A_lathato_feny-MW-0005-116-15 
   3  - http://www.webexhibits.org/causesofcolor/13.html 
	      4 - Kriston László: A műtárgyvizsgálatok  alapjai, Egyetemi jegyzet, MKE  (2002) 
       5  - http://www.mozaweb.hu/course.php?cmd=lesson&cid=117&lid=15  Amikor új közegbe ér a fény, annak anyagával  kölcsönhatásba lép, a frekvenciája ugyanaz marad, csak a sebessége és – ennek  következtében – a hullámhossza változik meg. A fény elektromágneses hullámának  periodikusan változó elektromos térerőssége ugyanis az atomokban kötött  töltéseket rezgésbe hozza és ezek a kényszerrezgések visszahatnak a  fényhullámra, módosítják annak sebességét. A kényszerrezgések maguk is keltenek  (ún. másodlagos) hullámokat, amelyek az eredeti fényhullámmal interferálnak, és  így az anyagban továbbhaladó fény ennek a két hullámnak az eredője lesz.  
       Mivel a kényszerrezgés fázisa és amplitúdója a külső,  gerjesztő hullám frekvenciájától (a másodpercenként ismétlődő hullámalakok  számától) és a kényszerrezgést végző töltés saját frekvenciájától függ, ebből  következik, hogy a fénynek az adott anyagban mért sebessége (és az anyag  törésmutatója) a fény frekvenciájától (színe) és az adott közeg anyagától függ. http://www.mozaweb.hu/Tankonyv--A_feny-A_diszperzio-MW-0005-117-15 
	      6  - http://www.mozaweb.hu/Tankonyv--A_feny-A_diszperzio-MW-0005-117-15 
	      7  - A kristályok felületére eső fény – miként korábban  említettük – részben visszaverődik, részben elnyelődik, részben pedig  szétszóródik. Ha egy polírozott ásvány felületére merőlegesen érkezik a fény,  akkor az ásvány fényvisszaverő (reflexiós) képességét (R) a törésmutató (n) és  az abszorpciós koefficiens (elnyelési együttható) (c) együttesen az alábbi  módon határozza meg: 
	      R = (n-1)2 + n2c2 / (n+1)2 + n2c2 
	      Ha az elnyelési együttható értéke közel nulla (ilyenek  a színtelen ásványok), akkor látható, hogy R gyakorlatilag csak a  törésmutatótól (n) függ. Az ásványok fénye tehát több fizikai paramétertől  függ. Érdemes megjegyezni, hogy egy ásvány reflexiós képessége teljes mértékben  akkor érvényesül, ha a felület sima és jól polírozott (az irodalmi R értékek  mindig jól polírozott felületekre vonatkoznak). 
	      Emiatt nem véletlen, hogy más lehet az ásvány fénye egy  kristálylapon, mint a hasadási lapon, és teljesen más az egyenetlen törési  felületeken. 
	      http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/0033_SCORM_MFFAT6101/sco_18_01.htm
   Copyright ©  Szakáll Sándor,  2011 
   
   8  - http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9nysz%C3%B3r%C3%A1s 
      9  - http://www.mozaweb.hu/Tankonyv--A_feny-A_visszaverodes_reflexio-MW-0005-117-2 
     10  - A frekvencia szó szerint egy „ismétlődés  gyakoriságát” jelenti, azaz hogy egy esemény hányszor ismétlődik meg egységnyi  idő alatt. 
     11  - http://fejesoptika.uw.hu/interferencia.htm 
     12  - http://fejesoptika.uw.hu/interferencia.htm 
     13  - http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction 
     14  - http://fejesoptika.uw.hu/elhaj.htm 
     15  - Kriston László. (2002): A műtárgyvizsgálatok  alapjai, Egyetemi jegyzet, MKE  60-62. o. 
     16  - http://fejesoptika.uw.hu/szinsz.htm 
     17  - http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%ADnl%C3%A1t%C3%A1s 
     18  - Duoma 2008 
     19  - Jakab - Wenzel  http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9nysz%C3%B3r%C3%A1s 
     20  - Rajkovits – Illy 2001 
    
   
  |