| A  honlap restaurátor szakembereknek és más tudományterületen dolgozóknak  szeretne segítséget nyújtani annak megismeréséhez, hogy milyen általánosan  használt vizsgálati módszerek állnak rendelkezésre a pigmentek meghatározására.  Célja a pigment vizsgálatokhoz egyfajta „alap protokoll” megteremtése, és irány  mutatása arra vonatkozóan, hogy milyen vizsgálatokat, hogyan és milyen  sorrendben szükséges, érdemes elvégezni. Az ismeretek általános terjesztése és közérthetővé tétele mellett  azonban célja az is, hogy a tudományterületek között olyan kapcsolódási pontokat  hozzon létre, amelyeken keresztül az egyik szakterület kutatásaiba beépülhetnek  a másik által nyújtott információk, amitől a közös munka eredményesebbé válhat.  Ehhez a különböző szakterületeken tevékenykedőknek kölcsönösen egymást segítve,  kiegészítve kell dolgozniuk. Valamilyen  szinten minden terület szakembereinek értenie kell a másik területen dolgozók  kérdéseit, hogy azokra megfelelő, pontos választ tudjanak adni. Az együttgondolkodásnak  azonban alapfeltétele a közös nyelvhasználat.
 Egyszerű példa  lehet az a kék festék, ami a restaurátornak az azurit, a természettudósnak bázisos  réz-karbonát, a művészettörténésznek Mária köpenyének kék színe. Ugyanarról  a kék festékről beszélnek, csak más-más megfogalmazásban. Egy kék festékről,  ami előfordulhat, hogy ma már nem is élénk kéknek, hanem sötétnek vagy akár feketének  látszik.
 
 A restaurátort és egyéb tudományterületek szakembereit a műtárgyak  kapcsán gyakran más és más foglalkoztatja, a vizsgálatok elvégzésekor,  elvégeztetésekor is különböző szempontok vezérlik.
 A művészettörténészt elsősorban az érdekli, hogy hogyan nézett ki a  műtárgy eredetileg, milyen volt a művész színhasználata, hisz a színek  szimbolikájáról, az eredeti megjelenésről szeretne írni. A példa kapcsán az  érdekli, hogy a festék hogy nézett ki eredetileg, tényleg kék volt-e? A  művészettörténész a számára fontos vizsgálati eredményekhez azonban csak  restaurátor közreműködésével juthat el.
 A restaurátor fő szempontja a problémák, károsodások okainak feltárása, melyek rámutatnak a restaurálási  folyamatokat befolyásoló tényezőkre. Célja, hogy kiderítse a ma látható  színhatás okát, hogy az elváltozásokat megfelelően kezelhesse, vagy a tárgyat  kielégítően konzerválhassa. A szükséges vizsgálatok egy részét önmaga is  elvégezheti, sokszor azonban szüksége van természettudósok, fizikusok,  vegyészek segítségével olyan műszeres vizsgálatokra, melyek alátámasztják az  általa megállapítottakat, vagy azokra pontosabb kémiai, fizikai magyarázatot  nyújtanak.
 A restaurátor a műtárgy anyagának vizsgálatakor már nemcsak a felszínt  nézi, hanem befelé haladva, az anyagok szerkezetében is kutat. Itt egy  dimenzióval, nagyságrenddel mélyebbre, a milliméterek világába keveredik. Ez a  „világ” már az ő  területe, ebben tájékozódni tud. Egy hasonlattal élve: itt ő a tolmács a  műtárgyakkal foglalkozó különböző tudományterületek között. A restaurátor teszi  fel a kérdéseket a „mikronok világában” dolgozóknak (a természettudósoknak, vegyészeknek,  fizikusoknak), és az ezekre kapott válaszokat fordítja le úgy, hogy a műtárgy  igazi értékét a „látványt” értelmezni lehessen, amit a művészettörténet, a régészet,  a néprajz dolgoz fel. Mindegyik területtel kommunikál, tudnia kell kérdezni, a  kérdésekre válaszolni, a válaszokat értelmezni.
 Azt például mikroszkópos vizsgálatokkal – a festékrétegekből készült  keresztmetszet-csiszolatok és a pigmentek átmenőfényes vizsgálatával – a  restaurátor is meg tudja állapítani, hogy az említett eredeti kék szín sötét  megjelenésének oka a felszínen lévő elsötétedett, barna lakkréteg. A sötét lakk  eltávolításával az eredeti színhatás újra látható lesz. Ha azonban arra a  megállapításra jut, hogy a feketedés a kék szemcséken történt, és nem a  lakkréteg az oka a sötét megjelenésnek, akkor annak pontos bizonyításához  (például azurit volt a kék réteg és azon fekete réz-oxid alakult ki) már nagyműszeres  analízises alátámasztásra is szükség lehet, ami további természettudományos  szakemberek bevonását igényli.
 Pontosan meghatározni azt, mi az a tudás mennyiség, amire az egyéb  területeken dolgozó szakembereknek szükségük van, hogy beleláthassanak a másik  terület mélységeibe, igen nehéz. Vajon kell-e a művészettörténésznek ismernie  az azurit kémiai összetételét, metamorf változatait, vagy a vegyésznek tudnia –  aki műszeresen meghatározza a pontos kémiai összetételt –, hogy Mária  köpenyének kék színét keressük?A gyakorlati részt nézve pedig, vajon képes lenne-e a művészettörténész  a megfelelő minőségű festékminta kivételére ahhoz, hogy bebizonyítsa eredetileg  milyen színű volt az említett réteg? Másrészt a vegyész/fizikus (aki természetesen „érti a műszer által kiadott  eredményt”) tudja-e helyesen értelmezni azt a komplex adathalmazt, amit a  minőségében inhomogén minta jelent? Esetleg a vegyész ki tudja-e venni a  megfelelő festékmintát?
 A válasz a fenti kérdésekre egyértelmű nem. Mindez a restaurátor  feladata. Neki kell a vizsgálatra szánt területeket felmérni, a megfelelő mintákat  kivenni, azokat oly módón kipreparálni, hogy a kérdésekre ténylegesen választ  nyújtó mikroszkópos és műszeres vizsgálatokat elvégezhesse, vagy elvégeztesse, s  emellett a bizonyító erejű tudományos dokumentációt elkészítse, kiértékelje. Ezekhez  mindenképp megfelelő szakmai felkészültségre és kiterjedt anyagismeretre van  szüksége. Ahhoz, hogy a mintákból származó információkat megfelelően tudja  interpretálni, értenie kell, milyen „méret tartományban” dolgozik, és hogyan  kell hitelt érdemlően dokumentálni. A restaurátor egyik szintén nem  elhanyagolható feladata tehát a megfelelő dokumentálás is.
 Az alapos dokumentálásnak a tárgy történetének kutatásában óriási  szerepe van, mivel a restaurálás után a beavatkozások következtében egy új  állapot jön létre, mely az esetleges korábbi beavatkozásokat eltüntetheti, vagy  elfedheti. A restaurálás során ugyanis gyakran eltávolításra kerülnek az átfestések,  azaz a „tárgy történetének rétegei”, amelyek ismerete egyértelműen hozzátartozik  a műtárgy történetéhez, segítik annak kutatását. Ezért is nagyon fontos a  műtárgyak anyagaink (köztük pigmentjeinek) felmérése, illetve dokumentálása, beleértve kultúrtörténeti, dokumentatív  értékkel rendelkező, de nem eredeti, vagy átfestési rétegeket is, amelyek  egy restaurálás során el lesznek távolítva! Ez nagy felelősség, főként etikai  kérdés, amire kellő hangsúlyt kell fektetni. A megfelelő részletességgel dokumentált műtárgy a beavatkozások elvégzése  után is kutatható kell, hogy legyen.
 A pigmentekről, azok használatról,  a rétegszerkezetekről, a festéstechnikáról a restaurátor által is elvégezhető mikroszkópos  vizsgálatok nyújtanak beható, alapos ismereteket.
 A pigmentek meghatározásával  például esetenként a festett rétegek is datálhatók, ami döntő jelentőségű lehet  az eredetiség eldöntésének kérdésében is. De a mikroszkópos vizsgálatok  adalékot szolgáltathatnak, a különböző műtárgyak korábbi összetartozásának  bizonyításához is. Ez fontos lehet például, ha egy nagyobb szárnyas oltárról származó  táblaképek szétszóródnak a történelem folyamán. Ha a keresztmetszet-csiszolatok  azonos számú, egyező karakterű, hasonló szerkezetű réteget tartalmaznak az  összetartozás gyanúját erősíti, de olykor bizonyító erejű is lehet. A tárgy  történetének kutatását segíti, ha megállapítható, hogy azonos anyagokkal,  azonos módon festették át őket. Esetleg követni lehet azt is, hogy mely  darabjait festették át azonosan, melyeket másképpen, ami utalhat például arra,  hogy meddig voltak egységben.
 Nagyon fontos tehát,  hogy a restaurátor és más tudományterületek kapcsolatában megtaláljuk azt az  egyensúlyt, ahol a természettudományok különböző ágai, a bölcsészettudományok,  a művészet, a restaurálást alátámasztva közösen segítik a tárgy „anyagának”  megőrzését, „tanulmányozható állapotba” hozását és „szellemi értékének” közvetítését.  | 
 
  |   10-3 = 1 mmA „sztereo-mikroszkóp  világa”
 10-100-szoros nagyítás.
1mm átlagban egy vastagabb festékréteg vastagsága alapozással és több festékréteggel  együtt.
 
 
 
   10-4 = 100μmA „polarizációs mikroszkóp (PLM)  világának kezdete”
 (Ez a  mérettartomány 10-20-szoros objektívvel látható jól, ami 10x okulárral 100-200-szoros  nagyítást ad.)
 A festékrétegek vastagsága általában 10 és pár 100 mikron között van.
 
 
 
 
   10-5 = 10 μmA polarizációs mikroszkóp világában (PLM) egy 40-100-szoros objektívvel végzett,  átlagosan  400-1000-szeres nagyításnál  jól látható még egy vékony festékréteg vagy általában a  nagyobb szemcsés pigmentek, pl. egy azurit szemcse aminek az átmérője 10 µm is  lehet, de egy nagyobb ’jól megtermett’ azurit szemcse akár 30-70 µm átmérőjű.
 
 
 
   10-6 = 1 μmA polarizációs mikroszkóp világában (PLM) egy 100-szoros objektívvel végzett, általánosan   1000-szeres nagyítás a legnagyobb az optikai mikroszkópokban.
 Sok pigment szemcséi annyira kicsik, hogy már ezzel a nagyítással is  csak pontként jelennek meg, például a nagyon apróra tört mesterséges ultramarin  szemcséi. Ezek csak akkor láthatók jobban, ha csoportokban, aggregátumokban  vannak. A képen látható aggregátum 10 μm, a mellette lévő apró kék szemcsék kb  1µm-esek.
 
 
    Ugyanannak az 1 μm-es sárga pigmentnek az átmenőfényes keresztezett polarizátoros  képe, fekete háttérrel (kb.500-szoros nagyítással) és a pásztázó  elektron-mikroszkópos (fekete-fehér) képe van itt egymás mellett. Az  átmenőfényben pontszerűen megjelenő szemcsék, a pásztázó elektron mikroszkópi képen,  a nagyobb nagyításnál (5000-10.000-szeres) már jól láthatóan „tűszerű”  szemcsék. 
 
 
 A festékrétegek  vastagsága általában a 100 és 10 µm közti mérettartományba esik. 100 µm-es, azaz egy tized milliméteres rétegvastagságokat  szabad szemmel még jól látunk, de például kettévágni már igen nehezen tudnánk.  Annak ellenére, hogy a 100 mikron vastagságot látjuk, egy tisztításnál vagy  feltárásnál, ha két azonos, vagy hasonló színű réteg van egymáson, egyáltalán  nem biztos, hogy szabad szemmel meg tudjuk különböztetni a két réteget!
 Azért nagyon fontos, hogy értsük ezt a  dimenziót, mert amikor restaurátorként mechanikusan a rétegekhez nyúlunk,  tisztában kell lennünk azzal, hogy hol járunk és milyen károkat okozhatunk, ha  nem megfelelően avatkozunk be! Ha mintát veszünk, akkor is el kell igazodnunk a  rétegek között. Ha vizsgálatokat folytatunk, akkor is tudnunk kell milyen  mérettartományról beszélünk, ahhoz hogy helyes vizsgálati eredményeket  kaphassunk.
 | 
		 | 
 Az egyik leggyakoribb kérdés, amit a restaurátornak  feltesznek:- melyik az eredeti réteg?
 
 Erre a kérdésre a válasz sajnos  nem mindig egyértelmű. Gyakran alapos vizsgálatokra, rengeteg adat  összegyűjtésére, rendszerezésére van szükség ahhoz – úgy, mint egy bűnügyi  nyomozásnál –, hogy kikövetkeztetéseinket, bizonyítékokkal alátámasztva  kijelenthessük, melyik az eredeti réteg (mint a nyomozó azt, hogy ki a bűnös).
 Sokszor, ha a roncsolt  festett réteget, vastag átfestés rétegek, elbarnult lakkok, retusok takarják  el, a keresztmetszet-csiszolat vizsgálatánál kaphatunk először információt a  korábbi színekről, rétegekről. Az ugyanazon tárgyból származó több minta  összevetéséből (rétegvastagságok, pigmentáltság, kötőanyag) derül ki általában,  melyek az eredeti-, melyek az átfestés-, és melyek a szennyeződés-rétegek. A  keretmetszeten a festéstechnikai és roncsolódási sajátosságok is  tanulmányozhatók, például a rétegek vastagsága, egyenletessége, repedezettsége.  A repedésről megállapítható, hogy végigfut-e a minta teljes keresztmetszetén,  vagy csak egyes rétegekre jellemző (ebből esetleg arra is következtetni lehet,  hogy korai, a nem megfelelő készítés-technikából fakadó vagy öregedési  repedésről van-e szó).
 Előfordul, hogy a felső réteg festéke belefolyt az  alatta lévő réteg repedésébe, ami bizonyítékként szolgál arra, hogy az eredeti már  korábban repedezett, esetleg hiányos rétegen van egy későbbi átfestés.
 
   A rétegek összetétele, a kötőanyag-pigment  (töltőanyag) aránya akár magyarázatot is adhat a repedés okára. Sokszor az  ecsetvonások is jól megfigyelhetők a keresztmetszeten. Az eredeti rétegeket leggyakrabban az eredeti alapozón  lévő első rétegek alkotják, de előfordulhat olyan eset is, amikor a festő egy  már használt vászonra, egy korábbi képre fest rá. Azt, hogy melyek az  összefüggő, egykorú rétegek, csak sok apró bizonyítékkal lehet tisztázni.  Amennyiben nem áll rendelkezésre olyan egyértelmű bizonyíték, mint amilyen  például az, hogy a felső réteg festéke belefolyt a repedéshálóba, segítséget  jelenthet önmagában a pigment-használat, a festéstechnika is. Ehhez pedig  alapvetően ismerni kell a mesterek festéstechnikai jellegzetességeit, az  általuk használt pigmenteket, beleértve az adott korban használható „paletta”  adta lehetőségeket is!
  Keresztmetszet csiszolat felső megvilágításban. Kunszentmiklósi címer festett kőfelületéről származó minta.
 Az átfestés befolyt  a korábbi repedésekbe.
 Minden apró részletet érdemes megfigyelni, lejegyezni  és dokumentálni, mert ezek összevetéséből számos összefüggésre következtethetünk,  ami a  restaurálás megtervezésében is nagy szerepet játszhat, de  jellemezheti akár az alkotót vagy a műhelyt. Ahhoz, hogy a minták és a dokumentáció ténylegesen  használható, bizonyíték értékű lehessen, a jó mintavételen túl meg kell tanulni  egyes jellegzetességeket felismerni, és a rendelkezésre álló vizsgálati  módszerekkel azonosítani kell azokat. Ez kizárólag az anyag-csoportok alapos  megismerése után lehetséges és nyilvánvalóan a módszerek gyakorlati alkalmazásának  megfelelő szinten való használatával. Az eredeti rétegek felfedezésére,  azonosítására, eredetiségük bizonyítására szinte kizárólag csak a  keresztmetszet-csiszolatok készítésével vállalkozhatunk. Az eredetiség kérdésének tisztázása egy bizonyítási eljárás! A
  -ban rendszerezett anyag és tananyag a szervetlen  pigmentekről ebben nagy segítséget nyújthat.
 A másik állandóan felmerülő kérdésben pedig, hogy - a tárgy eredeti-e vagy hamisítvány?
 
 szintén nagy szerepe lehet a restaurátori vizsgálatoknak.
 A kérdésre viszont már  ténylegesen több szakma közös munkája tud igazán megfelelő választ adni!
 Mert amíg egy  hamisított középkori képet sokszor egyszerűbb a felhasznált anyagok alapján  lebuktatni, mert a hamisító gyakran a középkorban nem elérhető anyagot, például  pigmentet használt, addig ez egy 20. századi hamisítvány esetében nehezebb ügy.  Azonban ha az ismert 20. századi festő életműve anyaghasználat szempontjából is  jól dokumentált, akkor azzal összevetve a kérdéses tárgy anyagát, már lehet,  hogy lezárhatjuk a kérdést. Számtalan esetben, főleg 20. századi hamisítványok  esetén a művészettörténeti stíluskritika, a proveniencia (származás) sokkal  eredményesebb lehet, mint az anyagok vizsgálata. De a bizonyítékokat ezekben az  esetekben is sokszor érdemes anyagvizsgálatokkal alátámasztani. Például ha  valamelyik festő soha nem használt egy pigmentet egész életműve során, és a  kérdéses képen megtalálható mondjuk egy ilyen pigment, akkor érdemes az ügyet  tovább vizsgálni, vagy ha más bizonyítékok is vannak emellett, ez perdöntő  lehet az ügyben. Természetesen, csak akkor, ha tisztázzuk, hogy az adott  pigment az eredeti rétegben van, nem egy átfestési rétegben.
 Ilyen  megfontolások miatt is érdemes használható adatbázisokat létrehozni, illetve a  közös munka alapjaihoz szükséges terminológiákat tisztázni és egységesíteni. Ez  a honlap ebben is segítséget nyújthat.
 | 
| » Berger, G. A. –  Russell, W. H.: Conservation of Paintings. Research and Innovations. Archetype Publications, London, 2000.
 » Bomford, D.: Conservation of Paintings: National Gallery Pocket Guide, London,1998.
 » CrownD., - Crim, M., :The Forensic Examination of Paints and Pigments, Charles C. Thomas Publisher, Illinois, 1968
 » Eastaugh, N.: Authenticity and the Scientific Method Past Approaches, Present Problems and Future Promise, 2009 online folyóirat: www.incorm.eu
 » Eastaugh, N.: Scientific Dating of Paintings. Focus Magazine, 1 (2006), 30-39.
 » Galambos, É: A fontosabb, az ókortól a 19. század végéig, főként Európa területén használt, kék, zöld és vörös pigmentek       szakdolgozat MKE, 2001
 » Galambos, É: A restaurátori vizsgálatok és egyéb  tudományterületek kapcsolata. A szervetlen pigmentek polarizációs       mikroszkópos vizsgálatának szerepe. DLA értekezés, Magyar Képzőművészeti       Egyetem, Budapest, 2007
 » Kriston, L.: A műtárgyvizsgálatok alapjai. Egyetemi jegyzet. MKE Budapest, 2002.
 » Kirsh, A. – Levinson, R. S.: 'Seeing through Paintings: Physical Examination in Art Historical Studies'. New Haven and London, 2000.
 » Nicolaus, K.: The Restoration of Paintings. Cologne, 1998
 » Pinna, D. – Galeotti, M. – Mazzeo, R., : Scientific Examination for the Investigation of Paintings. A Handbook for Conservator-restorers, (Centro Di) Florence, 2009.
 » Rhyne, C. S.: Clean Art? Journal of the American Institute for Conservation, Vol. 45, Fall  / Winter 2006, 165-170.
 » Stoner, J. H.: “The Debate over Cleaning Paintings: How Much is Too  Much.” IFAR Journal: International Foundation for Art Research, 19.  2002 (3), 46-58.
 
   
 
 
 
 
 |